Letiště Praha, a.s. občanům Suchdola opět předkládá kosmeticky upravené podmínky a režimová opatření a snaží se prosadit na Suchdole Ochranné hlukové pásmo letiště (OHPL), které však znamená neomezený nárůst leteckého provozu a hluku nad Suchdolem. Připomeňme si proto důvody, proč nechceme OHPL v Suchdole:
-
pro obyvatele v OHPL nebudou platit zákonné hygienické limity venkovního hluku
-
obyvatelé budou v hluku bydlet po celý život – prokázané ohrožení jejich zdraví, vyloučena pohoda, klidné prostředí
-
nebylo provedeno posouzení vlivu na zdraví obyvatel alespoň k roku 2020
-
hygienické předpisy na ochranu před leteckým hlukem jsou děravé jako cedník, zcela bez záruky kontroly a nejsou prakticky vymahatelné ani orgány ochrany zdraví
-
snížení hodnoty nemovitostí je také jasné –obytný dům u dálnice nebo letiště nemá stejnou hodnotu jako stejný dům v klidné lokalitě (pokud tedy nečekáte x let na hloupého kupce)
-
venkovní hluk z leteckého provozu je neodstranitelný a bude se neustále zvyšovat po celou dobu provozu letiště vzhledem k neomezené kapacitě letiště
-
výměna oken nevyřeší venkovní hluk ale ani hluk v obytných místnostech (např. maximální hluk v noci uvnitř místnosti nebude pod 30 dB, což je běžný hygienický limit pro noční hluk)
-
nová okna navíc sníží hluk jen když jsou zavřená, což znemožňuje větrání budov, dochází tak k porušování hygienických předpisů (byty- zvláště v noci, školy, úřady), letiště nehradí instalaci a provoz klimatizace a ventilace
-
sníží se komfort bydlení – užívání zahrad, větrání objektů, rekreace, změní se charakter zástavby směrem k průmyslovému využití s další silniční dopravou
-
současná kapacita letecké dopravy je pro obyvatele ČR, turisty i obchodní cestující naprosto dostatečná (Ruzyně, Brno, Ostrava, Karlovy Vary, České Budějovice, Pardubice), připravují se Vodochody, dohromady kapacita hodně přes 20 mil cestujících. Rozšíření letecké dopravy v Praze – Ruzyni je pouze podnikatelský záměr zaměřený na dálkovou tranzitní a nákladní dopravu – ale proč to má být na úkor obyvatel Nebušic, Lysolají, Suchdola a Hostivice?!
-
velmi sporný je i pozitivní vliv nové dráhy na zaměstnanost. U Prahy, kde je prakticky nulová nezaměstnanost, se sice zaměstnanost zvýší, ale naopak se definitivně omezí provoz a rozvoj místních mezinárodních letišť v oblastech s vysokou nezaměstnaností
-
letiště hodlá podnikat na úkor zdraví obyvatel a hodnoty jejich majetku – vše chtějí zcela zadarmo, bez kompenzací pouze formou jakéhosi „znárodnění“, (letiště neplatí ze svého ani okna!)
-
riziko změny nebo nedodržení navrhovaných podmínek OHPL a provozu na dráhovém systému letiště v budoucnosti. Ani podmínky pro současné OHPL (3 starty+3 přistání za hodinu v noci) letiště dlouhodobě nedodržuje bez jakýchkoliv zásahů a sankcí ze strany státních úřadů
-
navrhované rozložení provozu je navíc zcela nesmyslné a dlouhodobě neobhajitelné – proč by se mělo trvale 365 dnů v roce létat stále nad stejnou obcí (kde lidi ohluchnou) když by byly tři dráhy?
Letiště by obyvatele zřízením OHPL připravilo o zdraví a klidné prostředí a snížilo by hodnotu jejich majetku a za vše shora uvedené slibuje výměnu oken za cizí peníze, protože jim to ukládá zákon. Pro obyvatele Suchdola i dalších obcí to vypadá jako špatný vtip a je to absolutně nepřijatelný přístup.
Letiště nyní potřebuje souhlas nebo mlčení obcí a obyvatel ke zřízení OHPL a proto se snaží odvést pozornost k detailům, slibuje okna, nesmyslné provozní podmínky, … – nenechme se tím, prosím, napálit. Nyní je nutné zcela zásadně odmítnout návrhy na rozšíření OHPL na území Suchdola s obytnou zástavbou.
o.s. Občané proti hluku a emisím,
Václav Vik, Pavel Beneš – členové výboru